Kinderdorp Jhamtse Gatsal

in het Tibetaans: 'tuin van liefde en mededogen'.

Jhamtse Gatsal is een school en een thuis voor ongeveer 90 kinderen die in leeftijd variëren van peuter tot adolescent.

Jhamtse Gatsal is gelegen in het noordoosten van India in de afgelegen Himalaya regio, in de staat Arunachal Pradesh, nabij de grens van Bhutan en Tibet. Dit gebied kenmerkt zich door grote armoede. De kinderen komen uit naburige dorpen en hebben vaak veel tegenslag en weinig liefdevolle zorg ervaren. In Jhamtse Gatsal worden ze omringd met liefde en zorg, krijgen ze te eten, kleding, medische zorg en scholing.

Het kinderdorp is in 2006 opgericht door de boeddhistische monnik Lobsang Phuntsok. Hij is zelf afkomstig uit dit gebied en werd na een ongelukkige jeugd opgevangen door het gevolg van de Dalai Lama. Na een verblijf in de Verenigde Staten waar hij een boeddhistisch centrum leidde, koos hij ervoor om terug te keren naar zijn geboortestreek in India om een verschil te maken in het leven van jonge kinderen. Lobsang realiseerde een educatieve gemeenschap waar kinderen uit de verarmde dorpen kunnen gedijen en leren in een omgeving die is gebaseerd op de principes van liefde, mededogen en wijsheid.

Lobsang Phuntsok en zijn kinderdorp staan echter onder grote druk. Er zijn veel meer in armoede levende kinderen die hij zou willen helpen dan dat de gemeenschap nu aan kan.

We willen graag helpen mogelijk maken dat nog veel meer kinderen in liefde en zorg opgevangen kunnen worden door Lobsang en zijn team.

klik hier voor meer informatie over de projecten die stichting Tibetfonds steunt in Jhamtse Gatsal.

Voor meer informatie over Jhamtse Gatsal:  http://www.jhamtsegatsal.org/